Jak mama może wspierać rozwój dziecka, aby jego układ immunologiczny stał się w przyszłości silną tarczą ochronną organizmu, a mózg sprawnym centrum dowodzenia? Poznaj ciekawostki dotyczące składników wspierających te procesy.

  • Mamo, czy wiesz, że mózg wymaga ogromnej ilości energii dostarczanej wraz z pożywieniem oraz składników odżywczych, m.in. kwasu α-linolenowego z grupy omega 3?
  • To interesujące! Na poziom witaminy D w organizmie, ważnej dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, ma wpływ pora roku, zachmurzenie (wytwarza się ona pod wpływem promieni słonecznych), miejsce zamieszkania (szerokość geograficzna) oraz kolor skóry.
  • To ciekawe – zgodnie z zaleceniami specjalistów witaminę D należy podawać dziecku od pierwszych dni jego życia. Dziecku w wieku 0-6 miesięcy należy podawać dawkę 400 jednostek międzynarodowych (j.m.), między 6. a 12. miesiącem życia – w zależności od ilości witaminy D spożywanej przy określonym sposobie żywienia – 400-600 j.m. (kropla lub kapsułka do wyciskania). Po 1. urodzinach w okresie od września do kwietnia (lub jeśli nasłonecznienie w lecie jest niewystarczające, to cały rok) należy suplementować witaminę D w dawce 600-1000 j.m[1].

Więcej informacji o rozwoju odporności i mózgu można znaleźć na stronie www.bebiprogram.pl

Ważne informacje:

Karmienie piersią jest najwłaściwszym i najtańszym sposobem żywienia niemowląt oraz rekomendowane dla małych dzieci wraz z urozmaiconą dietą. Mleko matki zawiera składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka oraz chroni je przed chorobami i infekcjami. Karmienie piersią daje najlepsze efekty, gdy matka prawidłowo odżywia się w ciąży i w czasie laktacji oraz gdy nie ma miejsca nieuzasadnione dokarmianie dziecka. Przed podjęciem decyzji o zmianie sposobu karmienia matka powinna zasięgnąć porady lekarza.

[1] Szajewska H., Horvath A., Poradnik żywienia niemowląt. Krok po kroku od narodzin do pierwszych urodzin, Warszawa 2014.

Źródło zdjęcia: Chroma Stock

Komentarze