Tablet, komputer, telefon komórkowy to współczesne zabawki dzieci. Używane świadomie i pod kontrolą rodziców mogą nie tylko bawić, ale też pomagać w poznawaniu świata. Jednak do prawidłowego rozwoju młodego organizmu niezbędny jest ruch. Wzmacnia nie tylko kondycję fizyczną, ma także duży wpływ na rozwój emocjonalny, społeczny i intelektualny. Co zrobić, by dziecko – obok rozrywki elektronicznej – w wolnym czasie miało ochotę na aktywność sportową? Psycholog sportowy radzi: znaleźć dyscyplinę, której regularne uprawianie będzie dla niego źródłem przyjemności i satysfakcji.

ENEL-SPORT DZIECI I MŁODZIEŻ-1Dziecko ma w sobie ogromne pokłady energii. Ciekawość świata i chęć jego poznania motywuje je do dużej aktywności. Warto dobrze wykorzystać ten czas, by wyrobić zdrowe nawyki, które zaowocują w przyszłości. Pokazując dziecku różne dyscypliny sportowe nie tylko wspieramy jego rozwój, ale też dajemy być może szansę odkrycia prawdziwej życiowej pasji.
– W wieku 4 lat dziecko zaczyna odczuwać naturalną potrzebę ruchu. To doskonały moment, by zacząć wprowadzać je w świat sportu. Pokazać, że jest ważną częścią życia i obowiązkowym punktem w tygodniowym planie zajęć. Nawet jeśli początkowo młody człowiek odrzuca proponowane mu dyscypliny nie należy się zrażać. Trzeba zachęcać do próbowania kolejnych aktywności. Jeśli nie przypadnie mu do gustu jazda na rowerze czy pływanie, być może strzałem w dziesiątkę okaże się gra w piłkę nożną, bieganie czy szermierka – mówi Katarzyna Maksymowska-Zborowska psycholog sportowy ENEL-SPORT.

Tenis, piłka nożna, a może bieganie?

Sport kształtuje charakter, uczy dyscypliny i odpowiedzialności, a przy tym wzmacnia poczucie własnej wartości i dodaje pewności siebie. Dzieci widząc, jak dzięki systematycznej pracy osiągają coraz lepsze wyniki, uczą się, że warto podejmować starania i być wytrwałym. Sportowe porażki i zwycięstwa uodparniają je na stres i budują silną osobowość. Dodatkowo każda dyscyplina szlifuje w dziecku inne umiejętności np. tenis – szybkość w podejmowaniu decyzji i samodzielność w działaniu, piłka nożna – współpracę zespołową, zwinność i strategiczne myślenie, natomiast bieganie wytrwałość, pokonywanie własnych słabości, pokorę i rozsądek. Bezcenną wartością płynącą ze zmęczenia po treningu jest poczucie satysfakcji i radość – a to wszystko dzięki endorfinom, czyli hormonom szczęścia, wydzielanym w trakcie wysiłku.

Możliwość wyboru kluczem do sukcesu

Zamiast narzucać – pokaż dziecku możliwości; to jedno z największych wyzwań, przed którym stają rodzice. Fakt, że oni w każdej wolnej chwili biegają, nie znaczy, że ich dziecko także pokocha ten sport. Co więcej, jeśli poczuje, że jest zmuszane do ulubionej rodzinnej aktywności, może bardzo łatwo zrazić się do sportu. – Ważne jest, by w dziecku wyrobić nawyk aktywności sportowej. Tylko tyle, lub aż tyle. Dyscypliny mogą się zmieniać, i jest to zupełnie naturalne, jednak potrzeba ruchu zaszczepiona we wczesnym wieku, ukształtuje podeście do aktywności fizycznej na całe życie – mówi Katarzyna Maksymowska-Zborowska psycholog sportowy ENEL-SPORT.

Czym skorupka za młodu…

Liczne badania pokazują, że osoby, które od dziecka były aktywne fizycznie, lepiej radzą sobie w dorosłym życiu niż ich rówieśnicy. Sport rozwija zdrową rywalizację, która pomaga w osiąganiu sukcesów zarówno w szkole, jak i w pracy. Podobnie jest z umiejętnością pracy zespołowej.
Aktywność fizyczna poprawia kondycję ciała i umysłu. Sprawia, że jesteśmy bardziej wytrzymali także na stres i krytykę. Zapobiega wadom postawy i otyłości, co wpływa na pewność siebie i otwartość w stosunku do innych ludzi. Mały atleta może więc w dorosłym życiu wcale nie zajmować się sportem wyczynowo, ale cechy nabyte podczas aktywnego dzieciństwa z pewnością ułatwią mu start w dorosłe życie.

Share Button