Już od momentu poczęcia dziecka każda mama może wspierać prawidłowy rozwój malucha, w tym proces kształtowania się jego mózgu i układu immunologicznego. W jaki sposób? Kluczowe jest, aby regularnie zapoznawać się z zaleceniami pediatrów. Lekarz, dzięki swojej wiedzy, jest dla rodziców bardzo dużym wsparciem w zakresie odpowiedniego żywienia ich dziecka, które jest niezbędne do jego prawidłowego rozwoju. Jak pokazują wyniki badań, dla co trzeciej osoby rekomendacje kompetentnego, doświadczonego lekarza są czynnikiem, dzięki któremu wprowadza ona zmiany do swojej diety i trybu życia1.

  • Czy wiesz, że… kora mózgowa aż w 60% składa się z kwasu DHA z rodziny kwasów tłuszczowych omega 3?2 Badania wykazują, że dzieci kobiet, które w ciąży uzupełniały dietę kwasami omega 3, cechuje wyższy poziom inteligencji niż dzieci, które w życiu płodowym nie otrzymywały tego składnika.

  • Aby wspierać rozwój mózgu dziecka, przyszła mama powinna stosować dietę bogatą w kwasy tłuszczowe omega 3, a dodatkowo uzupełniać ją poprzez suplementację. W tym zakresie warto korzystać z rekomendacji lekarza, który wie, co jest najlepsze dla rozwoju młodego organizmu. Pomoże on dobrać odpowiednie preparaty wspierające prawidłowy rozwój kształtującego się dziecka.

Mamo, jeśli jesteś w ciąży, te pytania możesz zadać lekarzowi podczas wizyty:

  1. Czy jeśli w ciąży dbam o zbilansowaną dietę, to suplementacja jest konieczna?

  2. Co i w jakich ilościach należy suplementować, by wspierać rozwój odporności i mózgu płodu?

  • To ciekawe – poprzez karmienie piersią mama wspiera rozwój odporności i mózgu swojego dziecka, dostarczając mu wszystkich składników (poza witaminami D i K), niezbędnych do prawidłowego przebiegu tych procesów.

  • Światowa Organizacja Zdrowia zaleca wyłączne karmienie piersią przez 6 pierwszych miesięcy życia, tymczasem zaledwie 6% matek w Polsce karmi zgodnie z tą rekomendacją3. Należy pamiętać, że zgodnie z zaleceniami w drugim półroczu życia niemowlęcia warto kontynuować karmienie piersią.

Mamo, jeśli karmisz piersią, te pytania możesz zadać lekarzowi podczas wizyty:

  1. Czy poza karmieniem piersią mogę w inny sposób wspierać rozwój odporności i mózgu dziecka?

  2. Czy moja dieta ma wpływ na skład mleka? Co powinnam spożywać, by zapewnić dziecku optymalny poziom składników odżywczych, niezbędnych dla kształtowania się mózgu i odporności?

  • Pamiętaj! Po ukończeniu roku małe dziecko wciąż intensywnie się rozwija. Mama powinna kontynuować wspieranie procesu kształtowania odporności i mózgu, m.in. poprzez dostarczanie mu odpowiednich składników odżywczych.

  • Dla rozwijającego się mózgu duże znaczenie mają wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 (głownie ALA i DHA), a dla rozwoju odporności istotne są witaminy A, C i D. Według badań Instytutu Matki i Dziecka aż 94% dzieci po 1. roku życia otrzymuje wraz z dietą niewystarczającą ilość witaminy D4. Aby uniknąć niedoborów tych cennych składników, warto znać zalecenia lekarza pediatry odnośnie żywienia dzieci w okresie poniemowlęcym. Należy również pamiętać, że znaczenie dla rozwoju odporności i mózgu rocznego dziecka ma nie tylko dieta, ale także zabawa – najlepiej na świeżym powietrzu!

Mamo, jeśli Twoje dziecko ukończyło roczek, te pytania możesz zadać lekarzowi podczas wizyty:

  1. W jaki sposóbmogę zaspokoić zapotrzebowanie dziecka na witaminę D?

  2. Jakie formy aktywności wspomogą rozwój odporności i mózgu rocznego dziecka?

Więcej informacji o rozwoju odporności i mózgu można znaleźć na stronie www.bebiprogram.pl

Ważne informacje: Karmienie piersią jest najwłaściwszym i najtańszym sposobem żywienia niemowląt oraz rekomendowane dla małych dzieci wraz z urozmaiconą dietą. Mleko matki zawiera składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka oraz chroni je przed chorobami i infekcjami. Karmienie piersią daje najlepsze efekty, gdy matka prawidłowo odżywia się w ciąży i w czasie laktacji oraz gdy nie ma miejsca nieuzasadnione dokarmianie dziecka. Przed podjęciem decyzji o zmianie sposobu karmienia matka powinna zasięgnąć porady lekarza.

1 Headlines Porter Novelli, TNS Polska, badanie Polacy o zdrowym stylu życia, 2012; źródło: https://www.termedia.pl/f/f/b6d8f588c16c75588ea2a3d29530970c.pdf

2 Poradnik żywienia kobiet w ciąży, Świątkowska D., Instytut Matki i Dziecka, Klinika Położnictwa i Ginekologii, Warszawa 2013, s.74

3 Raport z badania Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia – badanie ogólnopolskie 2016 rok, Weker H., Socha P., wsp., Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2017.

4 Raport z badania Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku od 5. do 36. miesiąca życia – badanie ogólnopolskie 2016 rok, Weker H., Socha P., wsp., Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2017.

Źródło zdjęcia: Pixabay

Share Button