Dziecko

W tygodniu zaczyna tworzyć się tkanka tłuszczowa malucha, która po porodzie pomoże dziecku utrzymać odpowiednią termoregulację. Skóra dziecka nadal jest przeźroczysta.

Serduszko i tempo jego bicia jest regulowane przez mózg (nie bije już spontanicznie) i obecnie bije w tempie ok. 140-150 uderzeń na minutę. Jest już  w pełni ukształtowane, składa się z 2 komór i 2 przedsionków. Między przedsionkami jest otwór, który jednak w miarę upływu czasu się zamknie. Jeśli spodziewasz się córeczki wykształcają się u niej kolejne elementy narządów płciowych jak macica, wargi sromowe czy jajowody.

U chłopców rozwijają się nadal penis i prostata.

Maluszek nadal ćwiczy mięśnie i czynności, które przydadzą mu się po urodzeniu: ssanie i połykanie. Coraz sprawniej chwyta też pępowinę i często się nią bawi. Maluch ma już ok. 10-13 cm i waży ok. 140 gramów.

 

Mama

Powoli przybywa ci kilogramów (w tym tygodniu ważysz zapewne ok. 3-4 kilogramy więcej niż przed ciążą). Jeśli nie uprawiasz regularnie sportu, już czas najwyższy by dla dobra swojego i swojego dziecka zażyć trochę aktywności ruchowej (oczywiście jeśli Twój lekarz prowadzący nie widzi ku temu przeciwwskazań).

Dzięki ćwiczeniom poprawisz nie tylko kondycję, ale złagodzisz wiele ciążowych dolegliwości jak np. bóle kręgosłupa, zaparcia, obrzęki kostek i stóp, wzdęcia i wiele innych. Wystarczy 30 minut dziennie umiarkowanej aktywności.

Jeśli nie jesteś entuzjastką ćwiczeń i fitness klubów , wystarczy, że będziesz wykorzystywać każdą nadarzającą się okazję by trochę się poruszać. Mogą to być spacery na świeżym powietrzu, chodzenie po schodach zamiast korzystanie z windy, odkurzanie, czy wreszcie pływanie na basenie, które genialnie wpływa na organizm mamy nie obciążając go zbytnio.

 

***

Konsultacja: dr n. med. Tadeusz Oleszczuk