Połóg jest czasem intensywnych przemian w ciele kobiety. Macica, która w czasie ciąży może zwiększyć swoją masę dwudziestokrotnie, obkurcza się i oczyszcza. Goją się rany poporodowe (rana macicy po oddzieleniu łożyska, rana krocza czy rana po cięciu cesarskim), pracę wznawiają jajniki, rozpoczyna się także wydzielanie mleka przez gruczoły piersiowe, czyli laktacja. Jak pomóc organizmowi w powrocie do normy?

Owo „przywracanie organizmu do normy” często niestety wiąże się z różnymi, nieprzyjemnymi dolegliwościami. Kobiety najczęściej skarżą się na: odchody połogowe, problemy z raną po nacięciu krocza, trudności w oddawaniu moczu, hemoroidy, ogólne zmęczenie. Jak więc przejść przez ten okres w miarę możliwości „bezstresowo” i bez większych problemów?

Problemy intymne

Odchody połogowe są efektem oczyszczania się macicy. Mają postać wydzieliny z dróg rodnych, początkowo krwistej, następnie różowawej i brązowej, po kilkunastu dniach śluzowej. Używaj bawełnianych podpasek i zmieniaj je jak najczęściej. Nie używaj tamponów! Proces oczyszczania macicy przyśpiesza także naturalne karmienie i aktywność ruchowa.

Higiena, higiena i jeszcze raz higiena

U większości kobiet rodzących siłami natury dokonuje się nacięcia krocza. Gojenie rany trwa dość długo, ponieważ znajduje się ona w okolicach pochwy i odbytu – miejscach wilgotnych oraz stale narażonych na działanie wielu drobnoustrojów. Zalecenia higieniczne są w tym przypadku banalnie proste – myj krocze regularnie, koniecznie po każdej wymianie podpaski i wizycie w toalecie. Do podmywania można stosować żele i płyny do higieny intymnej, szare mydło w płynie bądź przegotowaną wodę z dodatkiem środka antyseptycznego. Tak długo jak występują krwawienia i odchody połogowe, należy unikać kąpieli w wannie (kąpiel zwiększa ryzyko zakażenia rany, rozszerza także naczynia krwionośne, co może nasilać krwawienia), a podmywać się pod prysznicem, w bidecie lub w misce z przegotowaną wodą. Należy zwrócić uwagę także na odpowiednie wietrzenie krocza, a więc nie stosuj rajstop, a zamiast ciasnej bielizny wybieraj przewiewną, tę z naturalnych włókien (np. bawełny). W pierwszych dniach po porodzie ze względu na świeżą ranę wskazana jest także zmiana sposobu wstawania z łóżka – najpierw klęknij na łóżku w pozycji podpartej, zestaw nogi z łóżka i dopiero później wyprostuj się.

W walce z hemoroidami

Niejedną młodą mamę dotyka także problem hemoroidów. Czasem pojawiają się już w ciąży (u ok. 20 proc. kobiet), jednak najczęstsze są po porodzie. Przyczyn tej przypadłości jest wiele: powiększająca się macica, zaparcia i zmiany hormonalne związane z ciążą zaburzają krążenie krwi w okolicach odbytu i nadmiernie obciążają naczynia krwionośne. Pierwszą linią obrony przed hemoroidami powinna być właściwa dieta zapobiegająca zaparciom, a więc przede wszystkim bogata w błonnik i wodę: owoce (śliwki, jabłka, maliny), żywność pełnoziarnista, otręby, orzechy, nasiona (dyni, słonecznika, sezamu). Hemoroidy po porodzie można leczyć środkami dostępnymi w aptece bez recepty. Są to głównie naturalne preparaty w postaci czopków, maści i żeli zawierające wyciągi roślinne: z nagietka lekarskiego, kasztanowca lub ruszczyka bezpieczne dla kobiet karmiących. Leki te regularnie stosowane powinny w ciągu kilku tygodni rozwiązać problem hemoroidów po porodzie.

Oszczędzaj się!

A co z banalnym problemem zmęczenia? To nic innego jak reakcja na trudy porodu i emocje związane z pojawieniem się dziecka. Szczególnie w pierwszych tygodniach staraj się często odpoczywać, śpij wtedy, kiedy śpi twoje dziecko. W miarę możliwości unikaj wykonywania prac domowych, zwłaszcza tych wymagających dźwigania lub długiego pochylania się. Taki stan nie będzie trwał długo!
Tekst: Anna Świątek-Brzezińska, Farmina, www.farmina.pl

Share Button