Zdaniem rodziców fotelik samochodowy jest zdecydowanie najważniejszym elementem wyprawki dla dziecka, ale tylko połowa z nich kupiła lub planuje dokonać zakupu przed narodzinami maleństwa – pokazują badania zrealizowane przez Biostat* na zlecenie Nest Banku. Ruszająca właśnie kampania Superfotelik – Chroni na bank! Ma uświadomić rodzicom skalę problemu i propagować wiedzę na temat właściwego doboru fotelika samochodowego.

Bezpieczeństwo dzieci to kwestia niezmiernie ważna dla większości Polaków. Jak sprawdził Nest Bank ponad 50% rodziców uważa***, że wypadki samochodowe są największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa ich dzieci. Niestety złudne poczucie bezpieczeństwa, brak fachowej wiedzy i środków finansowych ograniczają Polaków zakresie zapewnienia bezpieczeństwa swoim dzieciom. Inaugurując kampanię, bank likwiduje powyższe bariery i po raz kolejny podkreśla swoje szczególne zainteresowane bezpieczeństwem, zaradnością
i opiekuńczością.

Trwają wakacje, czas wzmożonego ruchu na drodze. Aby bezpiecznie dotrzeć na miejsce wypoczynku, przed podróżą należy sprawdzić czy fotelik samochodowy pasuje do wzrostu i wagi dziecka. Jak pokazują badania, świadomość na temat przewożenia dzieci jest wciąż bardzo niska, a w pierwszym roku życia ponad 40% z nich podróżuje 2-3 razy w tygodniu. Co gorsze, są rodzice, którzy deklarują, że w ogóle nie korzystają z fotelika na krótkich trasach, a co czwarty respondent przyznaje, że dokonał zakupu w Internecie, bez wcześniejszego sprawdzenia czy pasuje on zarówno do dziecka, jak i samochodu.

W ramach kampanii opracowane zostały materiały informacyjne, w których partner merytoryczny akcji Paweł Kurpiewski z fotelik.info przedstawia 5 zasad, którymi należy się kierować zarówno przed, jak i po dokonaniu zakupu:

  1. Dobierz fotelik do wagi, wzrostu i wieku dziecka

  2. Przed zakupem przymierz fotelik do swojego samochodu

  3. Zmieniaj fotelik na większy w odpowiednim momencie – nie za późno i nie za wcześnie!

  4. Nie kupuj używanego fotelika, bo nie wiesz, z jakiego źródła pochodzi i w jakim jest stanie technicznym

  5. Nigdy nie używaj podstawki samochodowej – fotelik jest bezpieczniejszy dla dziecka.

Oszczędność czasu i pieniędzy płynąca z zakupów w Internecie jest w tym przypadku złudna – komentuje wyniki badania partner merytoryczny kampanii, Paweł Kurpiewskifotelik.info. Niemal 2/3 rodziców nie montuje fotelika w samochodzie przed dokonaniem zakupu, a blisko połowa jest skłonna nabyć używany egzemplarz, jeśli zna jego wcześniejszych właścicieli. Od lat edukuję żeby zakup był doborem indywidualnym, bo fotelik żeby chronił podczas wypadku musi pasować i do dziecka i do samochodu. Dlatego podczas tej akcji będę wyrzucał źle dobrany sprzęt i namawiał wszystkich rodziców by zrobili to samo – dodał Kurpiewski.

W akcję zaangażowali się również znani rodzice Katarzyna Cichopek i Marcin Hakiel, którym zależy na tym, by wspólnie promować dobre praktyki w podróżowaniu z dziećmi. Wzięli udział w ciekawym filmie edukującym: jak zatrudnić ochroniarza dla dziecka. Pod koniec projektu będzie można dowiedzieć się, że chodziło właśnie o fotelik i kwestię właściwego doboru z perspektywy rodzica.

Akcję patronatem merytorycznym objął Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT). Kampanię wspierają Karol Zielonka, Zastępca Dyrektora ds. Badań oraz Paweł Posuniak, Kierownik Laboratorium Bezpieczeństwa Pojazdów, uznani praktycy z zakresu bezpieczeństwa pojazdów i biomechaniki, którzy dostarczają specjalistycznej wiedzy na temat rzeczywistej sytuacji podczas wypadków.

Ekspertem ze strony Komendy Stołecznej Policji jest st. asp. Robert Opas, który na co dzień obserwuje skutki nieodpowiedniego zabezpieczenia dzieci przed wypadkami samochodowymi.

Wszystkie informacje i materiały dotyczące kampanii Superfotelik są dostępne na stronie www.superfotelik.pl.

*Badanie opinii dotyczące fotelików samochodowych, zrealizowane metodologią CATI na 900 respondentach, wykonane przez firmę Biostat na potrzeby kampanii Superfotelik,

*** Badanie do raportu „State of Safety” na zlecenie firmy Britax, marzec 2015. 4500 ankietowanych respondentów (rodzice dzieci w wieku 0-11 lat).