Sen to czas regeneracji i uspokojenia organizmu. Od jego jakości zależy nasze samopoczucie oraz efektywność. W okresie letnim, gdy temperatura nocą może sięgać nawet 25°C, szczególnie ważne jest przestrzeganie kilku zasad, które zagwarantują nam właściwy wypoczynek.

Letnie ciepłe noce równie niekorzystanie wpływają na sen niemowląt, jak i dorosłych osób. Aby komfortowo spać, w pokoju nie powinno być więcej niż 20ºC. Jeśli w mieszkaniu jest wyższa temperatura, kiepsko się nam zasypia.

Wakacyjna fala upałów może niekorzystnie wpłynąć na nasze samopoczucie. Wiedząc, że właściwy sen to podstawa, już po przebudzeniu warto zaplanować wieczorny odpoczynek. Nieco chłodniejsze poranki pozwalają nam na wywietrzenie pomieszczeń i wprowadzenie świeżego powietrza. Każdy upalny dzień warto rozpocząć od wietrzenia, by następnie szczelnie zamknąć wszystkie okna oraz zasłonić je ciemnymi roletami lub zasłonami, które powstrzymają ciepłe promienie słońca. Poranny rytuał otwierania okien pozwoli nam na odpowiednią cyrkulację powietrza, którą odczujemy nawet wieczorem.

Jak przygotować łóżko?

W walce z upałem niezawodna okazuje się… zamrażarka. Prześcieradło, na którym śpimy, w ciągu dnia warto schować do lodówki lub chłodziarki i wyciągnąć je dopiero przed udaniem się na spoczynek. Latem sprawdzi się także kompan zimowych wieczorów – termofor. Można wypełnić go zimną wodą i zmrozić. Takie chłodne okłady z pewnością dobrze wpłyną na wieczorną regenerację.

Warto pamiętać, że po upalnej nocy należy odkryć materac, by zebrana podczas snu wilgoć wyparowała. Jest to nie tylko sposób na zachowanie higieny snu, ale również na przedłużenie żywotności materaca.

Pościel ma znaczenie

Na komfort snu ogromny wpływ ma oczywiście grubość kołdry, ale także materiały, z których wykonane są poszewki, prześcieradło i piżama. Choć jedwab i satyna kojarzą się z chłodem i delikatnością, w prawdziwie tropikalnych warunkach nie sprawdzą się – nie pochłaniają potu i nie oddają ciepła. Takie właściwości zapewnia nam tradycyjna bawełna.

– Mówiąc o materiałach, nie można zapomnieć o materacu i poduszce. Od tworzywa, z którego są wykonane te elementy, zależy bardzo wiele – zauważa Tomasz Goc, Dyrektor Handlowy Fabryki Materacy JANPOL. – Dla osób, które źle tolerują wysokie temperatury, najlepsze będą wkłady do materacy i poduszek wykonane z pianki lub lateksu. Struktura tych materiałów zapewnia przepływ powietrza i zapobiega nadmiernemu poceniu się – tłumaczy ekspert.

Śmigła w ruch

Wentylator może okazać się idealnym rozwiązaniem upalnych problemów, Należy jednak pamiętać, że noc spędzona w zimnych podmuchach wiatraka możne zakończyć się nieprzyjemnym przeziębieniem lub przewianiem. Decydując się na wstawienie tego urządzenia do sypialni, należy ustawić je w taki sposób, by zapewniało cyrkulację powietrza, ale nie wiało prosto na ciebie. Jeśli twoja sypialnia dodatkowo nagrzewa się za dnia, temperatura nocą na zewnątrz z pewnością jest choć odrobinę niższa. Uchyl okno i zadbaj, by wiatrak „czerpał” powietrze spoza budynku.

Nie tyko to, co na zewnątrz

Energia, której potrzebujemy do życia, wytwarza ciepło. Podczas upałów należy jeść lekkostrawne posiłki. Jednak przed snem warto napić się… ciepłej herbaty. Wbrew pozorom lepiej zaspokoi pragnienie niż zimne napoje. Tuż przed udaniem się na spoczynek, warto schłodzić ciało zimnym prysznicem.