Ciąża to magiczny czas kiedy myślisz już nie tylko o sobie, ale również o małej istocie, która rośnie i rozwija się w tobie. Do tej pory krążył mit, że jest to okres, w którym należy jeść za dwoje, leżeć, odpoczywać w oczekiwaniu na maluszka. Na szczęście zaczyna się to zmieniać, a lekarze coraz częściej zachęcają przyszłe mamy do aktywności w czasie ciąży. Nie skupiamy się jednak na odchudzaniu, płaskim brzuchu i zgrabnej pupie, ale na zbudowaniu siły oraz wytrzymałości przez cały okres ciąży, poród i czas po porodzie.

W ciąży mięśnie brzucha rozciągają nawet o 50%. Zmiany hormonalne, które mają przygotować ciało do przyjścia dziecka na świat, powodują, że stawy są mniej stabilne, nastrój zmienia się jak pogoda, mogą dokuczać bóle kręgosłupa, miednicy i stawów.
Pilates wzmocni mięśnie górnej część pleców, których będziesz potrzebować przy karmieniu i noszeniu dziecka. Po porodzie trzeba szybko wrócić do siebie. Opieka nad maluszkiem wymaga mocnych mięśni grzbietu, pośladków, brzucha i ramion – całe ciało powinno być sprawne.

Dlaczego akurat pilates jest zalecany w okresie ciąży?

Pomaga kontrolować oddech – rosnące dziecko uciska przeponę, przez co możesz mieć wrażenie, jakby pojemność płuc ci się zmniejszyła. Ćwiczenia oddechowe stosowane podczas zajęć pomagają wziąć głębszy oddech, jak również utrzymać elastyczność odcinka piersiowego kręgosłupa.
Odciąża plecy i miednicę – dzięki ćwiczeniom w pozycji na czworakach, która jest bardzo korzystna dla ciężarnych. Pod koniec ciąży może ona również pomóc znaleźć dziecku dobre ułożenie do porodu.
Wzmacnia mięśnie brzucha – dzięki temu łatwiej jest utrzymać dobrą postawę, jak również szybciej zregenerować się po porodzie. Paniom, które nie ćwiczą, trudniej jest aktywować głębokie mięśnie brzucha po porodzie.
Zmniejsza bóle pleców – dzięki wzmocnieniu mięśni głębokich, posturalnych. Słabe mięśnie mogą prowadzić do kontuzji i przeciążeń.
Wzmacnia mięśnie dna miednicy – co między innymi pomaga uniknąć nieprzyjemności związanych z nietrzymaniem moczu.
Poprawia równowagę – w ciąży możesz czuć się mniej stabilnie. Pilates wzmocni twoje mięśnie posturalne, dzięki czemu będziesz czuła się pewniej podczas chodzenia i stania, kiedy brzuszek będzie rósł i zmieni się twój środek ciężkości.

Share Button