6. miesiąc życia dziecka
Sześciomiesięczne niemowlę uczy się szybko, coraz lepiej wykorzystując zmysły i kojarząc ze sobą różne informacje przez nie rejestrowane. Coraz więcej potrafi zapamiętać, jego wspomnienia sięgają nawet do dwóch tygodni do tyłu. Jak rozwija się dziecko w szóstym miesiącu życia?
Mamo, Tato potrafię – SAM. Mam pół roku – jestem coraz większy. Zobaczcie, jak się rozwijam!
Rozwój fizyczny
Półroczne dziecko, w pozycji na brzuchu, opiera się na całych dłoniach i kolanach, unosząc przy tym tułów. Siada pewnie podciągane za obie ręce, doskonale siedzi z podparciem. Na spacerze, wędrówkach po mieście, lesie ta umiejętność stwarza dziecku nowe perspektywy. Często w tym okresie rodzice dokonują zmiany z wózka typu gondola na wózek spacerowy. Maluch ma coraz większą kontrolę nad sięganiem i chwytaniem, a jego ruchy są coraz bardziej skoordynowane. Półroczne dziecko potrafi już przemieszczać się samodzielnie. Nie na nogach, oczywiście, ale na brzuszku. Umiejętność pełzania, kręcenia się wokół własnej osi i turlania po podłodze wykazuje większość maluchów w tym wieku. Znaczące postępy widać w motoryce małej, czyli w sprawności dłoni. Dziecko chwyta przedmiot całą dłonią i wyprostowanym kciukiem, umie przekładać go z ręki do ręki.
Półroczny maluch ma już pierwsze ząbki. Trzeba je myć, ale wystarczy do tego zwykły gazik nawinięty na palec, zwilżony ciepłą przegotowaną wodą. Można się także zaopatrzyć w specjalne pierwsze szczoteczki dla niemowląt – nakładki na palec.
Hitem tego okresu jest odkrycie lustra. Maluch lubi patrzeć na własne w nim odbicie, a szalenie absorbującym zajęciem stają się „rozmowy z samym sobą”.
Inną ważną czynnością, którą dziecko uwielbia, są rozmowy z otoczeniem. Choć sześciomiesięczne dziecko porozumiewa się raczej w swój własny sposób i operuje dostępnymi na tym etapie rozwoju środkami, jest naprawdę kontaktowe. Świetnie wydaje dźwięki sylabowe – gaworzy, naśladuje dźwięki usłyszane od osób z otoczenia.
To już dziecko umie:
- zabawki i inne przedmioty chwyta całą dłonią i pewnie przekłada je z rączki do rączki,
- jest w stanie zatrzymać wzrok w jednym punkcie na dłuższą chwilę,
- dziecko nie jest w stanie samodzielnie siedzieć, ale stale próbuje nowych pozycji i kontroluje trzymanie główki,
- reaguje na dźwięki i odwraca główkę w kierunku z którego one dobiegają,
- odróżnia znane mu głosy i reaguje na nie uśmiechem,
- leżąc na plecach, unosi główkę i przygląda się swoim stopom, starając się włożyć je do ust (co mu się często udaje),
- siedzi z podparciem,
- potrafi sprawnie pełzać i turlać się,
- może przekładać przedmioty z jednej ręki do drugiej,
- podąża wzrokiem za spadającą zabawką,
- dziecko chwyta wszystko, co ma w zasięgu ręki,
- potrafi swobodnie unosić główkę, zarówno z leżenia na brzuszku, jak i na plecach.
Rozwój emocjonalny
Podczas płaczu dziecka wystarczy, że pokażesz mu się i czule do niego przemówisz, zrobisz czuły gest. Dla półrocznego dziecka obecność rodziców jest bardzo ważna, przy Was Wasze maluchy czują się pewniej. Dzieci są do Was mocno przywiązane i nie chcą już zostawać same lub w towarzystwie mniej znanych osób czy babć. Niemowlę potrafi już zapamiętać, że to ty śpiewasz mu piosenki, a tata – wygłupia się z nim na dywanie, dlatego, w zależności od swojego humoru, może zachęcać któreś z was piskiem do zabawy. W tym okresie kołysanie nie jest jedynym sposobem na pocieszenie dziecka w momentach smutku czy płaczu. Ukojenie przynosi dziecku obecność osób, do których jest przywiązane czy bliskość ulubionej, ważnej zabawki.
Mamo, Tato, pobaw się ze mną
W trakcie zabawy przed lustrem zakładaj dziecku różne nakrycia głowy i obserwuj, jak zareaguje na zmianę swojego wyglądu
Spróbuj nauczyć dziecko najprostszych słów złożonych z dwóch jednakowych sylab i pokaż mu, co one oznaczają „mama”, „pa-pa”
Baw się z dzieckiem w chowanie i szukanie przedmiotów.
Baw się w „sroczka kaszkę ważyła”
Podczas kąpieli pokaż dziecku zabawki jak unoszą się na powierzchni.
Rodzicu, pamiętaj o tym!
Funkcje poznawcze: daj dziecku do zabawy nie tylko grzechotki, ale także kubeczek, kartonowe pudełko czy inny bezpieczny przedmiot codziennego użytku – niech poznaje nowe faktury, kolory, kształty.
Funkcje motoryczne: często kładź malucha na podłodze, aby trenował umiejętność poruszania się, próby pełzania.
Funkcje komunikacyjne: mów dużo do malucha.
Funkcje społeczne: baw się z maluchem w „a kuku!” i w chowanie przedmiotów za plecami, niech dziecko szuka wzrokiem zguby – takie interakcje to dobry trening rozwoju społecznego.
Mamo, Tato nadal jesteście dla mnie najważniejsi. Z Wami mój świat jest kolorowy. Niech ta wędrówka trwa jak najdłużej.
Tekst: Anna Wojtyla, ambasadorka kampanii „Położna na medal”