Dziecięce e-listy do Świętego Mikołaja
Grudzień to zdecydowanie najbardziej intensywny sezon prezentowy w całym roku. Potwierdzają to dane z monitoringu Internetu i mediów społecznościowych opracowane przez Instytut Monitorowania Mediów. Z analizy wynika, że 34 proc. wszystkich publikacji na temat prezentów powstaje właśnie podczas ostatniego miesiąca roku.
Ile Polacy planują wydać na świąteczne prezenty? Kogo najchętniej obdarowujemy? Jakie prezenty wybieramy dla dzieci najczęściej? Jaki jest najpopularniejszy termin na zakupy? Czy chętnie kupujemy prezenty online? Gdzie w sieci szukamy prezentów?
Dane dotyczące zakupowych zwyczajów Polaków pochodzące z opracowanej przez IMM analizy postów i artykułów, uzupełniamy danymi pochodzącymi z raportu Deloitte.
Przeciętny Kowalski wyda w tym roku na święta średnio 882 zł (wzrost o 2 proc. r/r) – wynika z badania „Zakupy świąteczne 2017” zrealizowanego przez firmę Deloitte. 451 zł z tej kwoty przeznaczymy na zakup prezentów dla najbliższych.
Kogo najchętniej obdarowujemy?
Wyniki monitoringu Internetu i mediów społecznościowych opracowane przez IMM wskazują, że najwięcej publikacji w sieci dotyczy poszukiwania pomysłów lub dzielenia się inspiracjami odnośnie prezentów dla dzieci. Około 42 proc. wszystkich publikacji zawierających wzmianki o prezentach dotyczy upominków dla najmłodszych. Dalej popularne są zestawienia pomysłów na prezenty dla mamy, chłopaka, babci, dziadka i taty.
Marketerzy robią wszystko, by wydłużyć okres świąteczny. Pierwsza połowa grudnia jest niezmiennie najpopularniejszym terminem na zakupy. Jednak jak podaje Deloitte już 23 proc. klientów decyduje się na zakupy prezentów świątecznych jeszcze w listopadzie. Jednym z powodów tej sytuacji jest rosnącą popularność zakupów online. Dodatkowo, dostawa ze sklepu internetowego trwa, więc coraz mniej klientów odkłada zakupy na ostatnią chwilę. Na rosnącą popularność zakupów internetowych wpływa także wrażliwość cenowa Polaków.
Zgodnie z raportem Deloitte Polska znajduje się w czołówce krajów, w których konsumenci będą kupować prezenty w Internecie. Aż 42 proc. środków przeznaczonych na świąteczne prezenty Polacy wydadzą w tym roku w sklepach internetowych (o 5 p.p. więcej niż rok wcześniej).
Prezentów szukamy w sieci
Poszukiwanie prezentów to temat, który w każdym miesiącu generuje średnio niemal 7 tysięcy publikacji w Internecie i mediach społecznościowych. Internauci mogą znaleźć w sieci inspiracje, podpowiedzi lokalizacji konkretnych produktów, a sami piszą o tym, co zamierzają podarować albo co otrzymali od swoich bliskich. Największe dyskusje na ten temat toczą się w grudniu – tuż przed okresem mikołajkowym i bożonarodzeniowym. Jak potwierdzają dane IMM, w tym czasie powstaje około 35 proc. postów oraz artykułów zawierających wzmianki o prezentach.
Według danych IMM w listopadzie 2017 roku w Internecie i mediach społecznościowych powstało 10,5 tysiąca publikacji na temat prezentów, z czego jedynie 1,4 tysiąca dotyczyło prezentów dla dzieci. W tym okresie najwięcej treści tego typu powstało na Facebooku, Google+ oraz Instagramie. Natomiast jeśli chodzi o najaktywniejsze źródła publikacji, to poza mediami społecznościowym należy wymienić wizaz.pl/forum oraz portal babyonline.pl.
Gdzie szukamy prezentów w sieci?
Największą część wszystkich publikacji związanych z poszukiwaniem prezentów znajdziemy na Facebooku (37 proc.), portalach internetowych (26 proc.) oraz Twitterze (13 proc.). Artykuły na portalach to w dużej mierze teksty poradnikowe, w których autorzy wskazują najciekawsze pomysły na prezenty dla bliskich. Lwia część postów w mediach społecznościowych to właśnie linki do takich tekstów oraz wpisy zamieszczane na oficjalnych stronach różnych marek, które polecają swoje produkty pod choinkę.
Jakich prezentów w sieci szukamy dla dzieci?
Na liście najpopularniejszych prezentów dla dzieci według podpowiedzi zawartych w Internecie i mediach społecznościowych, znalazły się dosyć klasyczne pozycje. Najczęściej internauci piszą o książkach (20 proc. wzmianek wśród publikacji o najpopularniejszych prezentach), ubraniach (16 proc.) oraz grach planszowych (12 proc.). W pierwszej piątce znalazły się także smartfony i klocki. Natomiast na dalszych miejscach można znaleźć samochodziki, pluszaki, lalki, rowery oraz biżuterię.
Dodatkowo, stosunkowo często w okresie grudniowym pojawiają się zapytania o „mądre prezenty dla dzieci” – takie, które zagwarantują nie tylko zabawę, lecz i naukę. Całkiem sporo pisze się także o upominkach przygotowanych własnoręcznie oraz ekozabawkach (np. wykonanych z drewna).
Źródło: Świąteczny raport Instytutu Monitorowania Mediów i Duckie Deck