Bajki o niepełnosprawności – czyli czego dzieci mogą nauczyć się z książek?
Książki, oprócz korzystnego wpływu na rozwój malucha, pomagają mu w nabyciu wielu ważnych kompetencji. Bajki, opowiadania i książki rysunkowe wspierają najmłodszych w rozwoju umiejętności, które później wykorzystywane są przez dzieci na każdym etapie życia. A jaka jest rola książek o niepełnosprawności?
Dzięki czytaniu dziecko lepiej potrafi określać swoje potrzeby i formułować poglądy. Książki są kluczem do zaspokojenia ciekawości młodego człowieka oraz poznania świata – zarówno najbliższego otoczenia jak i odległych kultur, miejsc, zwyczajów, zjawisk oraz ludzi. Dzięki książkom dziecko może zrozumieć prawa, które rządzą światem i poznać sposoby zachowania w określonych sytuacjach. Oczywiście, rola rodziców i doświadczenia jest głównym źródłem zrozumienia rzeczywistości przez dziecko, jednak czytanie książek systematyzuje wiedzę i umożliwia mu łatwo przyswoić wiele nowych informacji.
Niektóre z książek stanowią swoistą instrukcję, odpowiadając na pytanie ”Jak żyć?”. Często najmłodsi identyfikują się z bohaterami bajek lub opowiadań. Poznając cechy ich charakterów zaczynają się z nimi utożsamiać. Książki dostarczają wzorów zachowań i uczą dziecko odróżniać dobro od zła.
Oprócz umiejętności praktycznych, poprzez czytelnictwo dziecko nabywa kompetencje interpersonalne. Czytanie uczy empatii, rozumienia innych, poznawania różnorodności kulturowych i społecznych. Ma to ogromny wpływ na relacje międzyludzkie i sposób postrzegania różnorodności, a także szanowanie jej.
W celu wsparcia rozwoju społecznego najmłodszych Fundacja VERBA wydała bajki z cyklu „Leon i jego nie-zwykłe spotkania”, które poruszają temat niepełnosprawności. Opowiadają o Leonie – wesołym, otwartym i odważnym chłopcu, który uwielbia przygody. Lubi się śmiać i rozwiązywać zagadki. Ma też ważną cechę: chce pomagać innym. To czyni go kimś wyjątkowym. Najbliższymi przyjaciółmi Leona są Maks i Lenka. Bohaterowie w czasie wspólnych przygód przeżywają niejedno niezwykłe spotkanie i pokazują, że świat jest pełen wyjątkowych ludzi. Czy wózek inwalidzki nie przeszkodzi im w poszukiwaniu skarbu? Czy odkryją tajemnicę magicznego języka – języka migowego? Czy przekonają się, że widzieć można nie tylko oczami, ale i sercem…?
Niezwykłe kolorowanki to propozycja dla dzieci obejmująca zbiór obrazków przedstawiających wesołych i aktywnych bohaterów z niepełnosprawnością. Malowanki zostały wzbogacone o krótkie i mądre wierszyki wpadające w ucho maluchom. Kolorowanki mają za zadanie uczyć dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym szacunku i otwartości. Do kompletu produktów wydanych prze Fundację VERBA dołączyły właśnie gra memory oraz puzzle jako dopełnienie oferty edukacyjnej.
Fundacja VERBA postawiła sobie za cel edukację najmłodszych i wsparcie rodziców w ich wychowaniu. Dzięki opracowanym materiałom edukacyjnym, które w naturalny sposób poruszają temat niepełnosprawności, dzieci mogą przekonać się, że wszyscy bez względu na stopień sprawności, jesteśmy wartościowymi członkami społeczeństwa. To umożliwia oswojenie przedszkolaków i uczniów z tematem, który przez wielu rodziców i nauczycieli wciąż uważany jest z trudny. Po dwóch latach pracy z dziećmi Fundacja widzi, że maluchy z łatwością przyswajają informacje na temat różnorodności społeczeństwa, a dzięki pozyskanej wiedzy mają szanse wyrosnąć na otwartych i mądrych ludzi szanujących wszystkich członków społeczeństwa i siebie nawzajem.
Projekt Fundacji VERBA pt. „Niezwykłe spotkania” został objęty patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej.
***
Fundacja VERBA to niezależna organizacja pozarządowa, która zajmuje się edukacją oraz przełamywaniem stereotypów funkcjonujących w odniesieniu do osób niepełnosprawnych. Głównym celem działalności jest wspieranie przemian związanych z postrzeganiem niepełnosprawności i działanie na rzecz poprawy jakości życia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Pomysłodawcą i założycielką fundacji jest Agata Battek.
Więcej informacji na a także na oficjalnym Fanpage na Facebooku : https://www.facebook.com/FundacjaVerba.