Wyzwania pierwszoklasisty

Moment, kiedy młody człowiek z przedszkolaka staje się uczniem, zapada w pamięć na całe życie. Pierwszy miesiąc szkoły już za nami, pierwszoklasista ma szereg nowych wyzwań, nie tylko tych związanych z nauką. Jak rodzice i wychowawcy mogą pomóc najmłodszym w pierwszych krokach do samodzielności, tak by nowa sytuacja była dla niego jak najmniej stresująca?

Skupienie i koncentracja, zdolność do zapamiętania nowego materiału i kreatywność w radzeniu sobie z nowymi obowiązkami – to zadania, jakie stawia przed pierwszakami rozpoczęcie nauki. Ćwiczenie i rozwijanie tych cech jest niezbędne, nie tylko by poradzili sobie w szkole. Na najmłodszych uczniów czekają też inne wyzwania, w których mogą okazać się one przydatne, np. samodzielne pokonywanie drogi do szkoły, pierwsze pobyty w domu bez rodziców czy surfowanie po Internecie, w którym nie każdy jest przyjacielem. Ważne, żeby dziecko wiedziało jak uniknąć niebezpieczeństwa w tych codziennych sytuacjach lub jak zachować się, gdy ono już się pojawi.

Dochodzą obowiązki, ale zabawa pozostaje

W naturze najmłodszych leży potrzeba zabawy i odkrywania świata. Dlatego zamiast całkowicie z nich rezygnować, warto rozsądnie pogodzić zabawę i nowe obowiązki ucznia. Zabawa pobudza także kreatywność, która z kolei pomaga w rozwiązywaniu wielu problemów młodego człowieka.

Anna Słaboń, psycholog, dyplomowany coach i ekspert współpracujący z programem Akademia Bezpiecznego Puchatka – Dziecięca zabawa z natury jest pełna kreatywności i fantazji. Dziecko, które właśnie rozpoczęło przygodę z edukacją szkolną ma przed sobą wiele wyzwań, związanych z nauką w zupełnie nowych warunkach. Tym bardziej warto pamiętać o tym, by w codziennym rytmie dziecka znalazł się czas na swobodną zabawę – niekierowaną przez dorosłego, mimo, że dorosły zaproszony przez dziecko jak najbardziej może w niej uczestniczyć. Zapewni to przestrzeń, służącą budowaniu lepszej równowagi w życiu emocjonalnym dziecka. W zabawie dzieci „przerabiają” różne sytuacje z codziennego życia. To pozwala im odzyskać energię do podejmowania wyzwań, które w szkole stają się codziennością.

Chwila wytchnienia

Koncentracja i zapamiętywanie nowej wiedzy to jedne z najtrudniejszych wyzwań pierwszoklasisty. Dziecku przyzwyczajonemu do aktywności prawie bez ograniczeń, 45 minut siedzenia w czasie lekcji może się bardzo dłużyć, a jeden szkolny dzień może dostarczyć wielu emocji.

Anna Słaboń, psycholog, dyplomowany coach i ekspert współpracujący z programem Akademia Bezpiecznego Puchatka: – Po powrocie ze szkoły dzieci z reguły są zmęczone i potrzebują chwili wytchnienia. Nie bez powodu porównuje się dziecięce chodzenie do szkoły z pracą dorosłych – to jest ich praca. Obecnie coraz więcej dorosłych zdaje sobie sprawę z tego, ile od dzieci wymaga bycie w szkole – umiejętności skupienia uwagi, zapamiętania, ale także odnalezienia się w nowej grupie rówieśniczej, budowania relacji z dziećmi i nowymi dorosłymi, radzenia sobie z konfliktami, itp. Warto obserwować dziecko i pozostawać czujnym – bo choć wypytywanie dziecka o to jak było w szkole zwykle nie sprawdza się najlepiej, bo dzieci z reguły nie chcą odpowiadać, to zachowanie dziecka wiele nam powie. Dlatego warto zadbać o to, by w codziennym rytmie znalazł się czas na odpoczynek, zabawę, ruch, i przysłowiowe „ładowanie baterii”. Wypoczęty umysł zupełnie inaczej przyswaja.

Ważna rola – rozmowa i dobry przykład Rodzice pełnią w prawidłowym rozwoju dziecka bardzo ważną rolę. Codzienna rozmowa z nim – o tym, co go niepokoi, co cieszy, a co sprawia problem, nie tylko buduje więzi, ale też pozwala uporać się z trudnymi sytuacjami. Warto też, aby dorośli dawali dobry przykład – pokazywali najmłodszym świat swoich pasji i zainteresowań, pozwalali im zadawać pytania i odpowiadali na nie w sposób dostosowany do wieku dziecka. Pobudzanie wyobraźni i ciekawości dzieci rozwinie ich kreatywność, otworzy na otaczający je świat i nowe doświadczenia.  W momencie rozpoczęcia nauki, oprócz rodziców, ważną rolę w kształtowaniu małego człowieka zaczynają też pełnić nauczyciele. Często stają się oni dla pierwszoklasistów autorytetami. Dlatego warto, by także oni angażowali się proces, który pomoże dziecku sprawnie przyswoić nową wiedzę i zmierzyć się z nowymi wyzwaniami. Mogą im w tym pomóc materiały ogólnopolskiej Akcji Edukacyjnej Akademia Bezpiecznego Puchatka. Akcja uczy pierwszoklasistów samodzielności i dokonywania mądrych wyborów w sytuacjach, które mogą stać się potencjalnie niebezpieczne. Dodatkowo, przygotowane scenariusze zawierają też ćwiczenia, które wspierają koncentrację, pamięć oraz rozwijają kreatywność. Dzięki temu udział w Akademii, obok nauki czytania i pisania, staje się równie ważnym elementem  edukacji najmłodszych.

Rodzicu – sprawdź, czy twoje dziecko wie, jak poradzić sobie w ryzykownej sytuacji:

Zosia wymienia się wiadomościami przez Internet z osobą podającą się za Kasię. Nie zna jej poza Internetem. Dostaje od Kasi wiadomość o treści: „Hej, bardzo dobrze mi się z Tobą rozmawia. Chciałabym się z Tobą spotkać. Podaj mi swój adres, to Cię odwiedzę”. Jak dziecko powinno zareagować? Na to i inne podobne pytania dzieci biorące udział w Akademii Bezpiecznego Puchatka odpowiadają w ramach zajęć. Warto pamiętać, że do bezpłatnego udziału w akcji wciąż może zgłosić się każda szkoła podstawowa w Polsce. Wystarczy, że nauczyciel lub dyrektor wypełni formularz na stronie www.akademiapuchatka.pl

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wykryto blokadę reklam!!!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Prosimy, wesprzyj nas, wyłączając blokadę reklam.

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock