Pomóż wybrać najlepszą położną w kraju – rusza kolejna edycja kampanii i konkursu „Położna na medal”
W środę, 1 kwietnia, wystartowała kolejna, siódma już edycja kampanii społeczno-edukacyjnej „Położna na medal” i połączonego z nią ogólnopolskiego konkursu na najlepszą położną.
Założeniem prowadzonej nieprzerwanie od 2014 roku inicjatywy jest promowanie dobrych praktyk w zakresie opieki okołoporodowej i budowanie świadomości społecznej związanej z rolą, kompetencjami i odpowiedzialnością dzisiejszych położnych. Pomysłodawcą i głównym organizatorem projektu jest Akademia Malucha Alantan, program edukacyjny prowadzony przez Zakłady Farmaceutyczne Unia.
Im kobiety ufają najbardziej
Dla położnych, które nominowane są do konkursu, praca jest jednocześnie pasją. Dużym wyróżnieniem jest to, że tytuł „Położna na medal” przyznają pacjentki i ich rodziny, doceniając położne za indywidualne podejście, opiekę, a także za zaufanie i poczucie bezpieczeństwa.
– Zgłoszenie do konkursu to niespodzianka, którą zafundowały mi moje pacjentki. Początkowo miałam obiekcje, nie byłam przekonana do tego pomysłu, ale teraz wiem, że to najlepsze co mogło mi się przytrafić. Zostałam doceniona, usłyszałam wiele ciepłych słów i nabrałam bardzo dużo siły i motywacji do dalszej pracy. Każdy głos uzmysłowił mi, że moje mamy wciąż o mnie pamiętają. Ilość oddanych na mnie głosów każdego dnia rosła w zawrotnym tempie, powodując u mnie olbrzymie wzruszenie – Janina Frączek, położna z Krosna, laureatka 6. edycji konkursu.
Sam konkurs podzielony jest na dwa etapy. Pierwszy etap potrwa od 1 kwietnia do 31 lipca. W tym czasie na stronie poloznanamedal.info będzie można nominować położne oraz oddawać na nie głosy. W drugim etapie, który zakończy się o godzinie 23:59 w dniu 31 grudnia 2020 roku, będzie można już tylko oddawać głosy na wcześniej zgłoszone położne. W wyjątkowych sytuacjach, regulamin konkursu przewiduje dodanie nominacji położnej po 31 lipca.
Standardy i dobre praktyki
Od samego początku kampania i konkurs miały dwa cele. Pierwszym było podziękowanie i wyróżnienie wyjątkowych położnych, a drugim, zwrócenie uwagi na konieczność podnoszenia standardów i jakości opieki okołoporodowej poprzez edukację i promowanie dobrych praktyk. To szczególnie istotne, bo Międzynarodowa Rada Pielęgniarek na 72. Światowym Zgromadzeniu Zdrowia w Genewie rok 2020 ogłosiła rokiem Pielęgniarek i Położnych.
– W tych trudnych czasach podkreślanie tego, co konsekwentnie powtarzamy w naszej kampania od początku, że wzmacnianie środowiska położnych i pielęgniarek, wzmacnianie służby zdrowia i podnoszenie standardów jest jeszcze ważniejsze i powinno leżeć w interesie nas wszystkich. Dziś każdy widzi, jaka jest rola osób, które poświęcają swój czas, swoje prywatne życie opiece nie tylko nad matkami i dziećmi, ale nad nami w ogóle – Iwona Barańska, koordynator projektu z Akademii Malucha Alantan, Zakłady Farmaceutyczne Unia.
Ambasadorki i organizatorzy
Przez najbliższe 9 miesięcy ambasadorkami projektu będą trzy najlepsze położne z ubiegłorocznej edycji konkursu. Asia Frączek z Krosna, Ewa Klik z Warszawy i Danuta Przybyłko w materiałach prasowych oraz eksperckich komentarzach podzielą się wiedzą i doświadczeniami w zakresie opieki okołoporodowej i przygotowania do porodu. Nowością będzie cykl materiałów adresowanych do przyszłych i młodych ojców. Dodatkowo, położne raz w miesiącu będą odpowiadać na pytania zebrane na profilu kampanii na Facebooku.
Kampania i konkurs organizowane są przez Akademię Malucha Alantan pod patronatem Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Polskiego Towarzystwa Położnych, Stowarzyszenia Dobrze Urodzeni i Polskiego Centrum Edukacji. Tegorocznym Mecenasem projektu została marka Oktaseptal.
—
„Położna na medal” to kampania społeczno-edukacyjna prowadzona od 2014 roku. Zwraca uwagę na kwestie związane z koniecznością podnoszenia standardów i jakości opieki okołoporodowej w Polsce poprzez edukację i promocję dobrych praktyk. Jej istotnym aspektem jest również podnoszenie świadomości społecznej na temat roli położnych w opiece okołoporodowej.
Patronat honorowy nad kampanią i konkursem objęła Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych. Patronat merytoryczny sprawują: Polskie Towarzystwo Położnych, Stowarzyszenie Dobrze Urodzeni i Polskie Centrum Edukacji. Mecenasem kampanii jest marka Oktaseptal.
7. edycją kampanii i konkursu medialnie wspierają: M jak Mama (główny partner medialny), Dobra Mama, ABC Dobrej Mamy, Chcemy Być Rodzicami, e-Gaga, PZWL, e-ginekologia.pl, KliknijwZdrowie.pl, MPiP Magazyn Pielęgniarki i Położnej, Mamy Mamom, Familie.pl, MamaKlub.pl, Mamy Czas, Oh!me Magazyn dla kobiet, Nowy Gabinet Ginekologiczny, MyMamy.pl, KochanaMama.pl, Tosinkowo.pl