Na stronie dobra-mama.pl mogą występować wpisy o charakterze reklamowym.

Nauka przez zabawę czyli Kampania Kolejowe ABC

Każdego roku na dochodzi do wielu niebezpiecznych wypadków na przejazdach kolejowych. Edukacja dzieci w tym obszarze jest bardzo ważna, ale też trudna. Rodzice często nie wiedzą jak skutecznie nauczyć podstawowych zasad bezpieczeństwa. Z pomocą przychodzi ogólnopolska Kampania Kolejowe ABC, która uczy bezpieczeństwa kolejowego poprzez zabawę. Przedstawiamy rozmowę z dr inż. Ignacym Górą, Prezesem UTK, który w wywiadzie opowiada o głównych założeniach kampanii, konkursach i zabawach organizowanych w ramach Kampanii Kolejowe ABC.

Redakcja dobra-mama.pl: Skąd pomysł na Kampanię Kolejowe ABC?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Kampania Kolejowe ABC realizowana przez Urząd Transportu Kolejowego powstała z troski o bezpieczeństwo na terenach kolejowych. W Polsce jest niemal 13 tysięcy przejazdów, na których niestety bardzo często dochodzi do wypadków. Większość wypadków na kolei to wypadki lub potrącenia na przejazdach i tzw. dzikich przejściach spowodowane głównie nieostrożnością kierowców i pieszych. Realizując projekt Kampania Kolejowe ABC, chcemy podnieść świadomość dzieci i młodzieży w zakresie zagrożeń związanych z nieuważnym zachowaniem oraz zwiększyć odpowiedzialność naszych odbiorców za bezpieczeństwo swoje i innych. Ważna jest edukacja od najmłodszych lat, dlatego prowadzimy zajęcia edukacyjne w przedszkolach i szkołach.

Zajęcia odbywają się w placówkach znajdujących się na terenie gmin, w których doszło do niebezpiecznych wypadków lub zdarzeń na przejazdach kolejowych. Podczas zajęć dzieci i uczniowie poznają podstawowe zasady związane z bezpieczeństwem i funkcjonowaniem kolei: do kogo mogą zwrócić się o pomoc w momencie zauważenia niebezpiecznej sytuacji na dworcu, peronie lub w pociągu, gdzie można kupić bilet, czy można pozostawić bagaż bez nadzoru, co oznacza żółta linia na peronie, jak przekraczać przejazdy z rogatkami i bez rogatek.

Redakcja dobra-mama.pl: W ramach kampanii organizują Państwo zajęcia w szkołach edukujące dzieci na temat bezpieczeństwa na kolei. Jak szkoły mogą zgłaszać chęć udziału dzieci w takich spotkaniach? Czy myśleli Państwo o zajęciach online dla większej grupy odbiorców?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego wznowiliśmy prowadzenie zajęć w placówkach oświatowych. Przedszkola i szkoły mogą wysłać zgłoszenie na adres e-mail: kolejoweabc@utk.gov.pl, w treści wpisując nazwę szkoły, miejscowość oraz numer telefonu. Do końca 2021 roku w ramach kampanii planujemy odwiedzić 700 szkół i przedszkoli, w których przeprowadzimy zajęcia dla ok. 21 tysięcy dzieci.

W ramach projektu Kampania Kolejowe ABC powstały także ciekawe materiały multimedialne. W czasie, gdy zajęcia w szkołach i przedszkolach były prowadzone zdalnie, opublikowaliśmy je na stronie www.kolejoweabc.pl, by ułatwić nauczycielom korzystanie z nich podczas zdalnej edukacji. Na stronie dostępne jest multimedialne oprogramowanie do prowadzenia zajęć dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów z klas I-III i IV-VI. Jest ono wykorzystywane w trakcie lekcji prowadzonych przez edukatorów w placówkach oświatowych, jednak z powodzeniem można wykorzystać je w domu. W nauczaniu zdalnym można wykorzystać również programy telewizyjne „Twoja kolej” i „Myszka w paski”, grę na smartfony „Kolejowe ABC” oraz scenariusze zajęć w formie elektronicznej.

Redakcja dobra-mama.pl: W ramach Kampanii Kolejowe ABC organizują Państwo dużo konkursów w których do wygrania jest wycieczka na zieloną szkołę. Jakie są zasady udziału w konkursie?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Stworzyliśmy edukacyjną grę „Kolejowe ABC” na smartfony, w ramach której organizowane są konkursy dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych z całej Polski. Zasady są bardzo proste. Należy założyć konto w aplikacji mobilnej „Kolejowe ABC”, podać dane swojej szkoły i zebrać jak najwięcej punktów podczas rozgrywki. Podczas rozgrywki gracz zdobywa różne przedmioty związane z tematem podróży koleją. Wszystkie zdobyte rzeczy zasilają konto z punktami, co ma wpływ na pozycję w rankingu. W kolejnych etapach uczniowie otrzymują specjalne zadania – powinni tak kierować bohaterem, aby za każdym razem cała podróż była bezpieczna i zgodna z zasadami zachowania na drodze i terenach kolejowych. Gracz ma okazję poznać zasady bezpieczeństwa w różnych miejscach: na wsi, w mieście, na dworcu i w pociągu. Grę można ukończyć na kilku poziomach trudności. Im więcej zaangażowanych osób z klasy, tym większa szansa na wygraną.

Warto wziąć udział w konkursach, ponieważ w każdym z nich nagrodą główną dla zwycięskiej klasy jest 5-dniowa wycieczka na zieloną szkołę, podczas której uczniowie będą mogli skorzystać z popularnych atrakcji turystycznych, wziąć udział w grach, warsztatach, a także w wyjątkowych, interaktywnych zajęciach dotyczących bezpieczeństwa na obszarach kolejowych. Nagrodą za zajęcie drugiego i trzeciego miejsca są pakiety edukacyjne dla całej klasy, zawierające m.in. zestaw upominków odblaskowych.

Zachęcam do śledzenia strony kolejoweabc.pl, na której informujemy o aktualnie prowadzonych konkursach.

Redakcja dobra-mama.pl: Poza zajęciami w szkole i grą edukacyjną – skąd dzieci mogą czerpać dodatkową wiedzę na temat bezpieczeństwa kolejowego?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Poza zajęciami w placówkach edukacyjnych realizujemy informacyjno-edukacyjną kampanię medialną dotyczącą bezpieczeństwa na kolei. W telewizji, internecie, kinach oraz pociągach można obejrzeć spoty reklamowe, w których nosorożec Rogatek, bohater kampanii, uczy bezpiecznych zachowań na dworcu, w pociągu i w pobliżu torów. Na kanałach YouTube dostępne są filmy przygotowane przez popularnych vlogerów dziecięcych, którzy zachęcają do nauki i zabawy z nosorożcem Rogatkiem. W ramach kampanii powstał także program telewizyjny „Twoja kolej” emitowany na antenie TVP ABC, który przypomina o ważnych zasadach bezpieczeństwa na kolei.

Właściwe zachowania na kolei i kodeks podróżowania pociągiem w ciekawej i zabawnej formie popularyzują również profile kampanii na Facebooku i Instagramie. Komunikacja w mediach społecznościowych skierowana jest do rodziców, nauczycieli i opiekunów, a za ich pośrednictwem do dzieci. We wrześniu przy ulicach 18 miast w Polsce pojawiło się 700 billboardów z Rogatkiem, które przypominają, jak należy się zachować, przejeżdżając przez przejazd kolejowy.

Jak widać, działań prowadzonych w ramach Kampanii Kolejowe ABC jest dużo. Zamierzamy je kontynuować i rozwijać. Wszystkie bieżące informacje zamieszczamy na naszej stronie internetowej www.kolejoweabc.pl.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wykryto blokadę reklam!!!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Prosimy, wesprzyj nas, wyłączając blokadę reklam.

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO