Każdego roku na dochodzi do wielu niebezpiecznych wypadków na przejazdach kolejowych. Edukacja dzieci w tym obszarze jest bardzo ważna, ale też trudna. Rodzice często nie wiedzą jak skutecznie nauczyć podstawowych zasad bezpieczeństwa. Z pomocą przychodzi ogólnopolska Kampania Kolejowe ABC, która uczy bezpieczeństwa kolejowego poprzez zabawę. Przedstawiamy rozmowę z dr inż. Ignacym Górą, Prezesem UTK, który w wywiadzie opowiada o głównych założeniach kampanii, konkursach i zabawach organizowanych w ramach Kampanii Kolejowe ABC.

Redakcja dobra-mama.pl: Skąd pomysł na Kampanię Kolejowe ABC?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Kampania Kolejowe ABC realizowana przez Urząd Transportu Kolejowego powstała z troski o bezpieczeństwo na terenach kolejowych. W Polsce jest niemal 13 tysięcy przejazdów, na których niestety bardzo często dochodzi do wypadków. Większość wypadków na kolei to wypadki lub potrącenia na przejazdach i tzw. dzikich przejściach spowodowane głównie nieostrożnością kierowców i pieszych. Realizując projekt Kampania Kolejowe ABC, chcemy podnieść świadomość dzieci i młodzieży w zakresie zagrożeń związanych z nieuważnym zachowaniem oraz zwiększyć odpowiedzialność naszych odbiorców za bezpieczeństwo swoje i innych. Ważna jest edukacja od najmłodszych lat, dlatego prowadzimy zajęcia edukacyjne w przedszkolach i szkołach.

Zajęcia odbywają się w placówkach znajdujących się na terenie gmin, w których doszło do niebezpiecznych wypadków lub zdarzeń na przejazdach kolejowych. Podczas zajęć dzieci i uczniowie poznają podstawowe zasady związane z bezpieczeństwem i funkcjonowaniem kolei: do kogo mogą zwrócić się o pomoc w momencie zauważenia niebezpiecznej sytuacji na dworcu, peronie lub w pociągu, gdzie można kupić bilet, czy można pozostawić bagaż bez nadzoru, co oznacza żółta linia na peronie, jak przekraczać przejazdy z rogatkami i bez rogatek.

Redakcja dobra-mama.pl: W ramach kampanii organizują Państwo zajęcia w szkołach edukujące dzieci na temat bezpieczeństwa na kolei. Jak szkoły mogą zgłaszać chęć udziału dzieci w takich spotkaniach? Czy myśleli Państwo o zajęciach online dla większej grupy odbiorców?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego wznowiliśmy prowadzenie zajęć w placówkach oświatowych. Przedszkola i szkoły mogą wysłać zgłoszenie na adres e-mail: kolejoweabc@utk.gov.pl, w treści wpisując nazwę szkoły, miejscowość oraz numer telefonu. Do końca 2021 roku w ramach kampanii planujemy odwiedzić 700 szkół i przedszkoli, w których przeprowadzimy zajęcia dla ok. 21 tysięcy dzieci.

W ramach projektu Kampania Kolejowe ABC powstały także ciekawe materiały multimedialne. W czasie, gdy zajęcia w szkołach i przedszkolach były prowadzone zdalnie, opublikowaliśmy je na stronie www.kolejoweabc.pl, by ułatwić nauczycielom korzystanie z nich podczas zdalnej edukacji. Na stronie dostępne jest multimedialne oprogramowanie do prowadzenia zajęć dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów z klas I-III i IV-VI. Jest ono wykorzystywane w trakcie lekcji prowadzonych przez edukatorów w placówkach oświatowych, jednak z powodzeniem można wykorzystać je w domu. W nauczaniu zdalnym można wykorzystać również programy telewizyjne „Twoja kolej” i „Myszka w paski”, grę na smartfony „Kolejowe ABC” oraz scenariusze zajęć w formie elektronicznej.

Redakcja dobra-mama.pl: W ramach Kampanii Kolejowe ABC organizują Państwo dużo konkursów w których do wygrania jest wycieczka na zieloną szkołę. Jakie są zasady udziału w konkursie?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Stworzyliśmy edukacyjną grę „Kolejowe ABC” na smartfony, w ramach której organizowane są konkursy dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych z całej Polski. Zasady są bardzo proste. Należy założyć konto w aplikacji mobilnej „Kolejowe ABC”, podać dane swojej szkoły i zebrać jak najwięcej punktów podczas rozgrywki. Podczas rozgrywki gracz zdobywa różne przedmioty związane z tematem podróży koleją. Wszystkie zdobyte rzeczy zasilają konto z punktami, co ma wpływ na pozycję w rankingu. W kolejnych etapach uczniowie otrzymują specjalne zadania – powinni tak kierować bohaterem, aby za każdym razem cała podróż była bezpieczna i zgodna z zasadami zachowania na drodze i terenach kolejowych. Gracz ma okazję poznać zasady bezpieczeństwa w różnych miejscach: na wsi, w mieście, na dworcu i w pociągu. Grę można ukończyć na kilku poziomach trudności. Im więcej zaangażowanych osób z klasy, tym większa szansa na wygraną.

Warto wziąć udział w konkursach, ponieważ w każdym z nich nagrodą główną dla zwycięskiej klasy jest 5-dniowa wycieczka na zieloną szkołę, podczas której uczniowie będą mogli skorzystać z popularnych atrakcji turystycznych, wziąć udział w grach, warsztatach, a także w wyjątkowych, interaktywnych zajęciach dotyczących bezpieczeństwa na obszarach kolejowych. Nagrodą za zajęcie drugiego i trzeciego miejsca są pakiety edukacyjne dla całej klasy, zawierające m.in. zestaw upominków odblaskowych.

Zachęcam do śledzenia strony kolejoweabc.pl, na której informujemy o aktualnie prowadzonych konkursach.

Redakcja dobra-mama.pl: Poza zajęciami w szkole i grą edukacyjną – skąd dzieci mogą czerpać dodatkową wiedzę na temat bezpieczeństwa kolejowego?

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Poza zajęciami w placówkach edukacyjnych realizujemy informacyjno-edukacyjną kampanię medialną dotyczącą bezpieczeństwa na kolei. W telewizji, internecie, kinach oraz pociągach można obejrzeć spoty reklamowe, w których nosorożec Rogatek, bohater kampanii, uczy bezpiecznych zachowań na dworcu, w pociągu i w pobliżu torów. Na kanałach YouTube dostępne są filmy przygotowane przez popularnych vlogerów dziecięcych, którzy zachęcają do nauki i zabawy z nosorożcem Rogatkiem. W ramach kampanii powstał także program telewizyjny „Twoja kolej” emitowany na antenie TVP ABC, który przypomina o ważnych zasadach bezpieczeństwa na kolei.

Właściwe zachowania na kolei i kodeks podróżowania pociągiem w ciekawej i zabawnej formie popularyzują również profile kampanii na Facebooku i Instagramie. Komunikacja w mediach społecznościowych skierowana jest do rodziców, nauczycieli i opiekunów, a za ich pośrednictwem do dzieci. We wrześniu przy ulicach 18 miast w Polsce pojawiło się 700 billboardów z Rogatkiem, które przypominają, jak należy się zachować, przejeżdżając przez przejazd kolejowy.

Jak widać, działań prowadzonych w ramach Kampanii Kolejowe ABC jest dużo. Zamierzamy je kontynuować i rozwijać. Wszystkie bieżące informacje zamieszczamy na naszej stronie internetowej www.kolejoweabc.pl.