Dla każdej z mam najważniejsze jest dobro jej dziecka. Zapytana, co jest priorytetem, zawsze na pierwszym miejscu postawi zdrowie. Poszukuje informacji, które pozwolą jej poszerzyć swoją wiedzę, spojrzeć z szerszej perspektywy na czyhające niebezpieczeństwa. Takie informacje warto przekazać także ukraińskim mamom, które mogą czuć się zagubione w obcym kraju. Czasami krótka, niezobowiązująca rozmowa na neutralnym gruncie polskiej mamy z ukraińską, może pomóc jej w uzyskaniu informacji jak zadbać o zdrowie dziecka i zachęcić do podjęcia konkretnych działań w tym kierunku.

Krótka rozmowa na neutralnym gruncie

Plac zabaw czy inne miejsce, gdzie dzieci spędzają wspólnie czas, do sprzyjająca okazja do wspólnej rozmowy i wymiany doświadczeń z innymi rodzicami. W obecnych czasach nie sposób nie zauważyć mam z Ukrainy, które przybyły do Polski po rozpoczęciu konfliktu zbrojnego. Nie każda z tych matek zna dobrze język polski i ma śmiałość na rozpoczęcie rozmowy. Nowe miejsce i sytuacja w jakiej się znalazła może powodować u nich ogrom pytań i wątpliwości. Warto wykazać się inicjatywą, postawić w ich sytuacji i zainicjować wspólną rozmowę. Języki polski i ukraiński są do siebie podobne, ale aby ułatwić komunikację pomocne będą ogólnodostępne aplikacje online, które potrafią tłumaczyć rozmowę w czasie rzeczywistym.

O czym rozmawiać i o co zapytać?

Ukraińska mama, poza trudami rozpoczęcia życia w nowym kraju, zmaga się również z naturalną barierą językową, brakiem wiedzy na temat opieki zdrowotnej czy brakiem zaufania do lekarzy. Można spróbować przekazać jej najważniejsze informacje, które ukierunkowują ją do dalszych działań w kierunku zdrowia dzieci, w tym szczepień. Pomocna dłoń polskiej mamy da poczucie ukraińskiej mamie, że nie jest zdana tylko na siebie. Zachęci do zgłębienia tematu i podjęcia działań w kierunku zaplanowania szczepień dzieci. Finalnie przecież chodzi o to, aby mogła korzystać w pełni świadczeń, które dostępne są w Polsce: bezpłatnych żłobków, przedszkoli czy służby zdrowia.

W czasie rozmowy warte podkreślenia jest to, że po 3 miesiącach pobytu w Polsce Program Szczepień Ochronnych aktywuje obowiązek szczepień, który również obejmuje ukraińskie dzieci. Szczepienia obowiązkowe dla uchodźców są bezpłatne w poradniach Podstawowej Opieki Zdrowotnej, nawet jeżeli pacjent nie jest objęty ubezpieczeniem zdrowotnym. Nie ma obowiązku tłumaczenia przez tłumacza przysięgłego karty szczepień sporządzonej przez lekarza za granicą, a jeżeli nawet mama nie ma ze sobą aktualnej książeczki szczepień dziecka, pediatra założy nową, a wszystkie szczepienia zostaną rozpoczęte od początku. Podanie dodatkowych dawek rutynowych szczepionek nie wiąże się z ryzykiem dla pacjenta. Jeżeli szczepienia zostały przerwane na Ukrainie, a mama posiada aktualną książeczkę zdrowia dziecka, można je kontynuować w Polsce zgodnie z obowiązującym kalendarzem szczepień w naszym kraju – mówi Łukasz Durajski wakcynolog, lekarz, rezydent pediatrii, ekspert kampanii Powiedz TAK szczepieniom.

Własne doświadczenie na wagę złota

Przekazanie osobistych doświadczeń jest często ważniejszym elementem do podjęcia własnych działań niż niejedna specjalistyczna porada. Rozmowy mamy z mamą są naturalne i nie powodują presji. Pozwalają się otworzyć obu stronom i wyrazić swoje spostrzeżenia i obawy. W tym czasie można opowiedzieć o własnych doświadczeniach, wątpliwościach i pytaniach oraz pokierować do miejsc, gdzie ukraińska mama uzyska więcej informacji od specjalistów. Mogą to być lekarze pediatrzy w przychodniach i szpitalach lub np. specjalnie dedykowana platforma www.szczepieniaua.pl w ramach kampanii edukacyjnej Powiedz TAK Szczepieniom. Kampania na ma celu wsparcie i edukację mam z Ukrainy o możliwościach dbania o zdrowie i szczepień dzieci. Ukraińskie mamy mogą poszerzyć swoją wiedzę na temat obowiązku szczepień dzieci, zasięgnąć wiedzy ekspertów, darmowych konsultacji lub użyć chatbota, który odpowie na najczęściej zadawane pytania. Dostępna jest również infolinia telefoniczna w pod numerem (22) 3 999 333 w języku ukraińskim, która pozwala zasięgnąć wiedzy i zadać pytania.

Edukuj nie oceniaj

Rozmowa mamy z mamą to wielka wartość, która może przerodzić się w działanie. Trzeba jednak pamiętać, aby nie oceniać indywidualnych poglądów i każdemu dać przestrzeń do podjęcia własnej decyzji. Można to zrobić wskazując, jakie zagrożenia dla zdrowia niesie za sobą brak szczepień w odniesieniu do codziennie wykonywanych czynności. Wspólne zabawy dzieci niosą za sobą możliwość rozprzestrzeniania się chorób. Dzięki szczepieniom, które w Polsce są standardem, wyeliminowano wiele groźnych chorób, takich jak polio, odra, krztusiec czy wirusowe zapalenie wątroby typu B. Dzieci są zdrowsze, a całe rodziny mogą lepiej korzystać z życia, dbając jednocześnie o innych. Im więcej osób odmawia szczepień, tym więcej pojawi się infekcji. Dlatego tak ważne jest aby nie bać się ze sobą rozmawiać i pokazać ukraińskim mamom, że one także mogą zadbać o zdrowie swoich, a co za tym idzie, także naszych dzieci.
___________________________________
Kampania edukacyjno – informacyjna Powiedz TAK Szczepieniom ma na celu wsparcie ukraińskich mam w uzyskaniu wiedzy w temacie szczepień dzieci. Organizatorem kampanii jest Fundacja Instytutu Matki i Dziecka oraz UNICEF. Kampania dostępna jest pod adresem www.szczepieniaua.pl i daje dostęp do wiedzy na temat praw i obowiązków związanych ze szczepieniami ochronnymi ujętymi w polskim Programie Szczepień Ochronnych. W ramach projektu zaplanowane zostały webinary z udziałem lekarzy, pielęgniarek oraz psychologów. Kampania wspierana jest przez ekspertów Fundacji Instytutu Matki i Dziecka, którzy na co dzień pracują z pacjentami z Ukrainy. Eksperci dzielą się swoją wiedzą podczas wydarzeń branżowych dla lekarzy i pielęgniarek. W ramach ścisłej współpracy z ekspertami powstały materiały promocyjno-edukacyjne, które mają pomóc polskim specjalistom w rozmowie z ukraińską mamą. Wśród materiałów znajdują się plakaty, broszury, ulotki naklejki. Specjalnie stworzona w ramach kampanii platforma helpdesku dla ukraińskich rodziców daje im możliwość porozmawiania z ekspertami lub użycia chatbota, który odpowiada na najczęściej zadawane pytania. Powstała również linia telefoniczna (22) 3 999 333 języku ukraińskim, gdzie można porozmawiać z pracownikami call-center zatrudnionymi przy projekcie.