Wielki finał Akcji Tron – podsumowanie kampanii, która zmienia przedszkolne i szkolne toalety
Według badań WCTron zdecydowana większość uczniów unika korzystania ze szkolnych toalet. Dzieci w przedszkolach odczuwają lęk przed korzystaniem z łazienki – zwykle z powodu niedostosowanej, mało przyjaznej przestrzeni. Właśnie temu problemowi poświęcona była ogólnopolska kampania społeczna „Akcja TRON”, której celem było zwrócenie uwagi na znaczenie higieny, kultury osobistej oraz praw dziecka związanych z warunkami w toaletach. Do inicjatywy zgłosiło się w sumie 837 klas ze szkół podstawowych (klasy 6–8) oraz 1065 przedszkoli, a nagrodą główną w konkursie był remont łazienki. Zwyciężyły: Zespół Szkolno-Przedszkolny w Klukach oraz Przedszkole w Ożarowicach.
Podsumowanie drugiej edycji totalnie mnie zdziwiło – jak to się rozrosło, jak to gdzieś poszybowało samo w świat i zaczęło żyć trochę już własnym życiem. Zaskoczyły mnie projekty łazienek – prace szkolne i przedszkolne. Kreatywność młodych ludzi naprawdę wbija w fotel i widać, że jest zapotrzebowanie na tego typu akcje. Byłem też niestety zaskoczony, ile placówek potrzebuje remontów łazienki. Spójrzmy, ile osób oddało głosy w zeszłym roku w konkursie, a ile w tym roku. To jest 4 razy tyle, co w zeszłym roku. To pokazuje, że to jest bardzo ważny temat, który nie znika z przestrzeni publicznej, a wręcz się rozrasta – wyjaśnia Daniel Chaciej, Wiceprezes Zarządu WCTron, organizator kampanii.
Jak odczarować wstyd? Bohaterowie Akcji TRON w akcji.
W ramach Akcji TRON przedszkolaki nie tylko, w ramach konkursu, współtworzyły projekt nowej łazienki, ale także w atrakcyjny, naturalny sposób zdobywały wiedzę o higienie i prawidłowym korzystaniu z toalety. Pomagały w tym m.in. kolorowe zadania rysunkowe, historyjki obrazkowe, teatrzyk, gry planszowe, rzuty kostką z obrazkami oraz wierszyki i rymowanki. „Serce dzieci skradli jednak główni bohaterowie akcji: księżniczka Sisi i książę Pupu. Ich przygody zostały przedstawione w prosty i naturalny sposób, trafiając w punkt dziecięcej wrażliwości i ciekawości. Dzięki nim tematy, o których zazwyczaj się nie mówi, a które mogą być dla najmłodszych krępujące, zostały odczarowane niczym za dotknięciem magicznej różdżki. Nagle okazało się, że potrzeby fizjologiczne nie są powodem do wstydu, a o sprawach związanych z toaletą można – i warto – mówić otwarcie” – podkreśla Joanna Miszewska, dyrektorka przedszkola w Ożarowicach, które zwyciężyło w konkursie i wygrało remont łazienki.
Siła współpracy – kreatywny finał Akcji Tron w Klukach
Odpowiedzią na podobne wyzwania, z jakimi mierzą się także starsze dzieci w szkołach, jest edukacja na temat kultury osobistej i higieny w toaletach – w przestrzeni publicznej, jaką jest również szkoła. Temu służy Akcja Tron, ogólnopolska kampania społeczna zainicjowana przez WCTron – firmę zapewniającą mobilne rozwiązania sanitarne. Jej celem jest zwrócenie uwagi na problem czystości i dostępności toalet, a także promowanie edukacji w zakresie higieny.
W ramach akcji uczniowie w całej Polsce zostali zaproszeni do udziału w konkursie polegającym na przygotowaniu krótkiego, maksymalnie dwuminutowego filmiku, promującego właściwe zachowania w toalecie. Młodzież ze szkoły w Klukach wykazała się ogromną kreatywnością – samodzielnie napisała tekst utworu, a następnie młodzi ludzie wspólnie nagrali do niego teledysk, w zabawny i edukacyjny sposób promując dobre praktyki higieniczne.
– Przedstawiając film o naszych toaletach chcieliśmy to zrobić w młodzieżowym stylu, żeby dotrzeć z zasadami korzystania z nich, szczególnie do młodzieży i dlatego padło na rap. To muzyka, której najczęściej słucha młodzież – mówią Julia Mikulska i Matylda Wróblewska, uczennice Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Klukach.
– Film nakręciliśmy w czasie lekcji muzyki i podczas kilku przerw międzylekcyjnych – byliśmy zgraną ekipą, więc szybko poszło. Wykonaliśmy ciekawe, według nas, animacje poklatkowe, żeby ożywić toaletowe sprzęty i myślę, że to był trafiony pomysł – twierdzi Franciszek Płóciennik, uczeń Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Klukach.
Zwycięską pracę konkursową można zobaczyć tutaj:
https://akcjatron.pl/szkoly/galeria-szkol?#21
Głos dzieci, nauczycieli i rodziców: czas na realne zmiany w szkolnych i przedszkolnych toaletach
Skala zaangażowania w drugą edycję akcji przerosła oczekiwania organizatorów – zarówno pod względem liczby zgłoszeń, jak i społecznego odzewu. Widać wyraźnie, że temat godnych warunków sanitarnych w placówkach edukacyjnych wybrzmiewa coraz mocniej wśród nauczycieli i rodziców, ale potrzebę edukacji na temat higieny i kulturalnego korzystania z toalety w miejscu publicznym, widzi przede wszystkim młodzież.
Do konkursu zgłosiło się aż 1063 przedszkola oraz 837 klas szkół podstawowych z całej Polski. To nie tylko imponująca liczba, ale przede wszystkim głos dziesiątek tysięcy dzieci, nauczycieli i rodziców, którzy chcą realnej poprawy. To jasny sygnał, że kwestia godnych, bezpiecznych i czystych toalet w szkołach i przedszkolach nie może dłużej pozostawać na uboczu.
Prace dzieci i młodzieży oceniało jury w składzie: Daniel Chaciej – Wiceprezes zarządu WCTron, Marek Michalak – Rzecznik Praw Dziecka 2008-2018, Kanclerz Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu, przewodniczący Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Rodzinnego, Jakub Ćwiek. Dosłownie. – dziennikarz, pisarz, założył innowacyjne wydawnictwo Pulp Books, społecznik, Prof. Marek Konopczyński – pedagog resocjalizacyjny, profesor nauk społecznych. Autor koncepcji twórczej resocjalizacji. Pełnomocnik Ministra Sprawiedliwości ds. Nieletnich, Dorota Sibińska | XYstudio s.c., Absolwentka Wydziału Architektury PW, współzałożycielka XYstudio.
Higiena w roli głównej
Akcja Tron to ogólnopolska kampania społeczna zainicjowana przez WCTron – markę zapewniającą mobilne rozwiązania sanitarne. Jej celem jest zwrócenie uwagi na problem czystości i dostępności toalet, a także promowanie edukacji w zakresie higieny. Już jej zeszłoroczna edycja dowiodła, że rodzice, nauczyciele i przedszkolaki z entuzjazmem angażują się w działania, dzieląc się informacjami o konkursie, zachęcając przedszkola do udziału w akcji.